CARTE: "Şoareci şi oameni" de John Steinbeck
„Şoareci şi oameni” este o nuvelă realistă şi naturalistă
a autorului John Steinbeck, publicată în 1937.
Pentru a
scrie cartea, Steinbeck s-a inspirat din propria sa experienţă; în adolescenţă,
mai exact în 1910, lucrase cu fermieri emigranţi.
Titlul
nuvelei este inspirat de poemul lui Robert Burns, „Către un şoarece” (scris în
1785), care recită: „Cele mai bune planuri ale oamenilor şi şoarecilor / Adesea
merg prost” (traducere proprie).
Despre „Şoareci şi oameni” putem
spune că urmăreşte două teme: cea realistă şi cea naturalistă. Cea realistă este
reprezentată de viaţa la fermă şi de demersurile celor doi prieteni în
încercarea de a-şi găsi un loc de muncă şi, implicit, de a-şi cumpăra o nouă
viaţă. Ferma pe care George o descrie în mod
constant lui Lennie - acele câțiva hectare de teren pe care își vor cultiva
propria hrană și își vor hrăni animalele - este unul dintre cele mai puternice
simboluri din carte. Aceasta seduce nu numai celelalte personaje, ci și
cititorul, care, ca și bărbații, vrea să creadă în posibilitatea unei vieți
libere, idilice pe care o promite.
„ – Na, bine! Într-o zi o să adunăm nişte parale, o să ne
luăm o căsuţă şi vreo două pogoane de pământ şi-o vacă şi nişte porci şi...
– Şi-o să trăim din belşugu’ pământului! strigă
Lennie. Şi-o s-avem iepuri. Zi, mai departe, George! Zi ce-o s-avem în grădină
şi despre iepurii din cuşti şi despre cum o să ploaie iarna şi despre sobă şi
cât de groasă o să fie smântâna pe lapte, de abia dac-o s-o putem tăia. Zi şi
de-asta, George!” (pag. 25).
Candy este imediat atras de această viziune şi chiar cinicul Crooks speră
că Lennie și George îi vor lăsa să trăiască acolo. Un paradis pentru bărbații
care doresc să fie stăpâni ai vieții lor, ferma reprezintă posibilitatea
libertății, încrederea în sine și protecția față de cruzimile lumii.
Tema naturalistă este reprezentată de încetinirea mentală
a lui Lennie, care afectează întreaga acţiune. El are obiceiul de a mângâia
animăluţe, pe care însă le omoară din greşeală. De fapt, acţiunea începe când
cei doi pornesc la drum şi Lennie mângâie un şoarece mort.
„ – Ce-ai
scos din buzunar?
– N-am nimic
în buzunar, zise Lennie şmechereşte.
– Asta
ştiu. Fin’că-i la tine în mână. Ce-ai în mână... Ce-ascunzi?
– N-am
nimica, George. Zău.
– Hai,
dă-l încoa’.
Lennie
îşi scoase pumnul închis dinspre George.
– Îi
numa’ un şoarec, George.
– Un
şoarec? Un şoarec viu?
– Nuuu! Numa’ un şoarec mort, George. Nu l-am omorât io.
Zău. L-am găsit. L-am găsit mort.” (pp. 11-12).
Şoarecii şi căţelul pe care Lennie îi omoară reprezintă victoria
celor puternici asupra celor slabi. Lennie îi ucide din greşeală din cauză că
este incapabil să îşi recunoască propria forţă. Asemenea lor, uriaşul Lennie va
cunoaşte un destin tragic, din cauză că nu este conştient de forţele
malevolente care îi dau târcoale.
Alte motive care denotă că lucrarea este naturalistă sunt
: momentul în care Curley îl bate pe Lenny, pumnul sfărâmat al lui Curley,
agresivitatea acestuia, mâna lipsă a lui Candy, uciderea căţelului şi a soţiei
lui Curley şi ascunderea acestora în fân şi, în final, moartea lui Lennie.
"Şoareci şi oameni" ne învață o lecție sumbră despre
natura existenței umane. Aproape toate personajele, inclusiv George, Lennie,
Candy, Crooks și soția lui Curley, recunosc, la un moment dat, că au un
sentiment profund de singurătate și izolare. Fiecare își dorește confortul unui
prieten, dar în schimb
preferă să se confeseze unui străin. Faptul că preferă
acest gen de destăinuire, de teama de a nu fi alungaţi, arată disperarea lor. Pentru
George, acest tip de camaraderie moare odată cu Lennie, şi după cum a estimat
iniţial, merge în viaţă de unul singur.
Soția
lui Curley admite că mariajul său este nefericit, iar Crooks îi spune lui
Lennie că viața nu este bună fără un partener în care să se întoarcă în momente
de confuzie și de nevoie. Caracterele devin neajutorate prin izolarea lor și
totuși, chiar și în cel mai slab moment, ei încearcă să-i distrugă pe cei mai
slabi decât ei. Poate că cel mai puternic exemplu al acestei tendințe crude
este atunci când Crooks critică visul lui Lennie despre fermă și dependența lui
de George. După ce și-a recunoscut propriile vulnerabilități – el este un om negru cu spatele
încremenit, care dorește să-și facă o prietenie – Crooks zgâlțâie slăbiciunile lui Lennie.
În scene
precum aceasta, Steinbeck înregistrează un adevăr uman profund: opresiunea nu
vine numai din mâinile celor puternici. Crooks pare a fi cel mai puternic
atunci când aproape l-a redus pe Lennie la lacrimi, insuflându-i teama că ceva
rău s-a întâmplat cu George. La fel ca el se simte soția lui Curley când ea
amenință pe să-l Crooks că-l linşează. Nuvela sugerează că cel mai vizibil fel
de tărie este însuși născut din slăbiciune.
Unul dintre motivele pentru care
sfârșitul tragic al prieteniei lui George și Lennie are un impact atât de
profund este că cititorul poate simți că prietenii au pierdut până la sfârșitul
nuvelei un vis mai mare decât ei înșiși. Ferma la care George și Lennie
intenționează să trăiască - un loc în care nimeni nu ajunge vreodată – are o calitate magnetică, după cum arată Crooks.
După ce a auzit o descriere a acesteia, de doar câteva propoziții, Candy este
complet atras de magia sa. Crooks în schimb, a văzut mulţi oameni care se află
sub aceeași vrajă stupidă și totuși nu se poate abţine să nu-i ceară lui Lennie
un petic de pământ pe care să-l sape. Bărbații din „Şoareci și oameni” doresc
să se unească într-un mod care să le permită să fie frați. Adică, doresc să
trăiască în interesul celorlalți, să se protejeze reciproc și să știe că există
cineva în lume dedicat protejării lor. Având în vedere condițiile dure și
singure în care trăiesc acești bărbați, nu ar trebui să fie o surpriză faptul
că ei idealizează în acest fel ideile de prietenie între bărbați.
În cele din urmă, totuși, lumea este
un loc prea dur pentru a susține astfel de relații. Lennie și George, care se
apropie cel mai mult de realizarea acestui ideal al fraternității, sunt nevoiți
să se despartă în mod tragic. Cu aceasta, o prietenie rară dispare, dar restul
lumii – reprezentată de Curley și Carlson, care
îl urmăresc pe George depărtându-se de corpul mort al prietenului său – nu
reușește să o recunoască sau să o aprecieze.
Majoritatea personajelor din
"Şoareci şi oameni" visează, la un moment,o viață diferită. Înainte
de moartea ei, soția lui Curley își mărturisește dorința de a fi o actriţă.
Crooks își imaginează săpând peticul de pământ de la ferma lui Lennie, iar
Candy se agaţă cu disperare de viziunea lui George de a deține câteva hectare.
Înainte de începerea acțiunii povestii, circumstanțele au jefuit majoritatea
personajelor acestor dorințe. Soția lui Curley, de exemplu, și-a dat demisia în
favoarea unei căsnicii neîndeplinite.
Ceea ce face ca toate aceste vise să
fie în mod tipic americane este că visătorii doresc fericirea neînvinsă,
libertatea de a-și urma propriile dorințe. Visul lui George și al lui Lennie de
a deține o fermă, care să le permită să se întrețină și, cel mai important, să
le ofere protecție împotriva unei lumi nepotrivite, reprezintă un ideal
prototipic american. Călătoria lor, care-l trezește pe George față de
imposibilitatea acestui vis, dovedește cu tristețe că Crooks are dreptate:
astfel de paradisuri de libertate, mulțumire și siguranță nu se găsesc în
această lume.
Reprezentarea femeilor în nuvelă
este limitată și neclară. Învățăm mai devreme că Lennie și George au plecat din
ferma anterioară, din cauza unei femei. Neînțelegând dragostea lui Lennie de
lucruri delicate, o femeie l-a acuzat de viol pentru atingerea rochiei ei.
George îl ia pe Lennie pentru comportamentul său, dar este convins că femeile
sunt întotdeauna cauza unor astfel de probleme. Iubirea lor sexuală, crede el,
ispitește oamenii să se comporte în moduri pe care altfel nu le-ar fi făcut.
O vizită la bordel este
suficientă pentru George, și nu are nici o dorință pentru o parteneră sau o
soție. Soția lui Curley, singura femeie care apare în nuvelă, pare să susțină
inițial părerea lui George despre căsătorie. Nemulțumită de căsnicia cu un
bărbat brutal și plictisită de viață în fermă, ea caută mereu emoții sau
necazuri. Într-unul dintre momentele sale mai revelatoare, ea amenință să-l linşeze
pe negru, dacă se plânge de ea șefului.
Insistența ei asupra
flirtului cu Lennie duce la un sfârşit nefericit. Deși Steinbeck oferă în cele
din urmă o viziune simpatică asupra soției lui Curley, permițându-i să-și spună
nefericirea și visul ei pentru o viață mai bună, femeile nu au nici un loc în
viziunea idealizată a autorului despre o lume structurată în jurul legăturilor
frățești ale oamenilor.
Steinbeck explorează
diferite tipuri de forță și slăbiciune pe parcursul novelei. Primul și cel mai
evident este forța fizică. Pe măsură ce povestea se deschide, Steinbeck arată
cum Lennie posedă puterea fizică dincolo de controlul său, ca atunci când nu
poate ajuta la uciderea șoarecilor. Marea putere fizică este, ca banii, destul
de valoroasă pentru bărbați în circumstanțele lui George și Lennie. Curley, ca
simbol al autorității pe fermă și al unui boxer campion, face ca acest lucru să
devină clar imediat prin folosirea forței sale abrupte și temperamentului
violent pentru a intimida bărbații și soția.
Forța
fizică nu este singura forță care oprimă oamenii din carte. Este tendința umană
rigidă, predominantă, nu Curley, care îi învinge pe Lennie și pe George în cele
din urmă. Dimensiunea fizică și puterea lui Lennie se dovedesc a fi
neputincioase; în fața acestor legi universale, el este absolut lipsit de
apărare și, prin urmare, de unică folosință.
"Şoareci şi oameni"
este o poveste de prietenie care triumfă indiferent de obstacol. Dar, nuvela
este, de asemenea, extrem de relevatoare asupra societăţii în care acţiunea
este stabilită. Fără a deveni dogmatică sau formală, romanul examinează multe
dintre prejudecățile de atunci: rasismul, sexismul și prejudecățile față de cei
cu dizabilități. Puterea scrisului lui John Steinbeck stă în faptul că el
tratează aceste probleme în termeni pur umani. El vede prejudecățile societății
în ceea ce privește tragediile individuale, iar personajele sale încearcă să
scape de acestea.
Într-un fel, "Şoareci şi oameni" prezintă visurile unui mic grup
de oameni și apoi contrastează aceste vise cu o realitate care nu poate fi
atinsă, pe care personajele nu le pot atinge. Chiar dacă visul nu devine
realitate, Steinbeck ne lasă cu un mesaj optimist. George și Lennie nu își
îndeplinesc visul, dar prietenia lor se evidențiază ca un exemplu strălucitor
despre modul în care oamenii pot trăi și iubi chiar și într-un cuvânt de
înstrăinare și deconectare.
Comentarii
Trimiteți un comentariu